söndag, januari 22, 2006

Postseminarie


Pilgrims höstmöte 4-6 november hölls ett seminarie med rubriken "Frikyrklig identitet" som jag gick till med högt ställda förväntningar. Vi fick oss också till livs flera kloka synpunkter från panelen, bland annat om vikten av att stå kvar i ett sammanhang man för tillfället knappt står ut med. Det var just på denna punkt som det hettade till under den efterföljande frågestunden, då delar av den relativt unga publiken (höstmötet vände sig till intervallet 19-39) ifrågasatte allmängiltigheten hos denna princip. Kunde man inte rentav se sig tvungen att lämna en korrupt församling av trohet till Kristus? Tyvärr vann inte dessa synpunkter så mycket gehör i panelen, och på grund av tidsbrist kvävdes ett högintressant och vid det här laget känsloladdat samtal i sin linda. Jag, och jag tror många med mig, lämnade därför seminariet med en känsla av frustration och kanske även en insikt om att vi i den "postmoderna" generationen på många sätt tänker och känner annorlunda än de något äldre.

För att ta upp tråden där den klipptes av och fånga upp de många röster som vi tror vill fortsätta diskutera relationen till församlingen och överhuvudtaget den frikyrkliga tillhörigheten har jag tillsammans med Joel Halldorf startat denna blogg. Vi vänder oss naturligt till dem som var med på seminariet men inte exklusivt till dem - alla som känner sig berörda av frågorna (se även "credot" ovan) välkomnas att läsa, reagera och kommentera.

Samkvämet kan börja! Vem sätter på kaffet?

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vill bara så här i denna arla morgontimma önska lycka till med denna blogg... här kommer jag att kolla in allt som oftast för att se hur samtalen går och själv skriva av mig ett och annat...
/C

27/1/06 04:18  
Anonymous Anonym said...

instämmer med föregående talare.. intressant projekt.. och något som jag funderar ganska ofta över, men kanske inte tillräckligt ofta.. ofta känns frikyrklig som ett skällsord, eller som något (enbart) negativt.

8/3/06 23:00  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se