fredag, juni 02, 2006

Vad är det jag älskar när jag älskar pingströrelsen? (1)

Ibland sköljer känslan av tillhörighet över mig som en sommarskur. På senare tid har det skett vid några tillfällen då jag befunnit mig i vad som egentligen är annorlundaland, men där en pingst- eller frikyrklig spiritualitet kommit in lite från sidan. På Kyrkornas världsråds generalförsamling i Porto Alegre, och på akademiska disputationer med ett par frikyrkoprofiler. En känsla av stolthet och hemmahörighet. Till en del är det här naturligtvis känslor som kommer just av närvaron av en stark ”Annan”: inför ”hotet” blir uppslutningen kring det egna starkare, man lägger meningsskiljaktigheterna åt sidan. Men likväl finns här något genuint: i pingst- och frikyrkligheten finns trots allt något jag älskar.

Och samtidigt ligger det jag älskar hela tiden nära saker jag avskyr. Jag avskyr det tomma, formelaktiga ”fromma” språkbruket som används för att visa upp en präktig religiös fasad. Däremot älskar jag när fromheten kommer till uttryck i vardagen och verkligen får prägla hela tillvaron. Att man kallar varandra syskon när man möts och önskar Guds välsignelse när man skiljs åt. När man ber i tungor medan man diskar. När man inte gör skillnad på om man befinner sig i kyrkan eller utanför, utan är helt integrerad och tar med sig Guds rike var man än går. En fromhet som på ett naturligt sätt genomströmmar en människas hela väsen.

Men det här är en fromhet vars baksida är ett ihärdigt ”bedjande i gathörnen” för uppmärksamhetens skull. Som skapar beteendemallar som alla ska tvingas in i just för att de yttre manifestationerna är så viktiga. Jag minns predikanten som uppmanade oss att ständigt fråga varandra ”Hur har du det med Jesus?” när vi träffades. Det kan ju framstå som ”integrerat” och ”naturligt fromt” när man först hör det, men det leder oundvikligen till en osalig prestationskristendom och ett skyltande med andliga skrytbyggen.

Jag älskar också berättelserna om evangelisterna som för inga pengar vandrade de svenska grusvägarna fram och hjälpte bönderna att bärga höet för att få en chans att inbjuda dem till kvällens gudstjänst. Jag tänker med beundran på dem som har varit beredda att utgjuta sina liv för det som är större än de själva. Men jag ställer inte upp på ungdomskonferenser där man oreflekterat läser upp martyrberättelser för tonåringar för att de ska upptändas av någon slags helig nit och åka ut till farliga områden; det är så lätt att röra upp känslorna i patriotisk yra. När man hetsar om såna saker då är man åter på väg att skapa beteendemallar som man trycker på folk. Man låter inte saker växa fram inifrån, på ett naturligt sätt, utan man är så fixerad vid synliga resultat att man ägnar mer tid åt att försöka förändra beteenden än hjärtan. Jag säger istället som Emil Gustafson: Först helgad, sedan sänd.

Enkelt kan man nog säga så, att när jag älskar pingströrelsen så är det den naturliga, självklara fromheten jag älskar. Lystern hos de människor som är gjutna i ett stycke. Modet att verkligen vara from, att verkligen låta hjärtat speglas i kroppens handlingar.

Men eftersom vår särskilda gåva är denna artikulerade, synliga fromhet som inte är ritualiserad (som katolikernas korstecken), utan hela tiden är tänkt att reflektera faktiska känslor, så blir också vår särskilda kamp hyckleriet. Den spelade fromheten följer oss som en skugga.

9 Comments:

Blogger Jonatan said...

Intressant. Men... Skulle du inte lika gärna kunna säga att det du älskar med Pingströrelsen är det kristna i den..?

Du skriver ju: "...naturliga, självklara fromheten jag älskar. Lystern hos de människor som är gjutna i ett stycke. Modet att verkligen vara from, att verkligen låta hjärtat speglas i kroppens handlingar".

Det är väl precis det som man väl inom alla kyrkotraditioner hoppas ska vara förhanden?

Sedan tycker jag nog - men det är ju jag det - att Pingstvänner också är tämligen ritualiserade. Men förnekar det. Förvisso dåligt med korstecken, men istället "...suss" och mumlande tungotal vid bönerna, och Bibel i läderfodral med blixtlås som öppnas demonstrativt när det börjar läsas ... Strukturen måhända något lösare och mindre ceremoniell än en högmässa, men de flesta Pingstkyrke-gudstjänster jag varit på har sett ungefär likadana ut och innehållet ungefär samma moment.

...Några funderingar bara.

2/6/06 16:09  
Blogger joelh said...

jo, naturligtvis. sånt här är ju inget pingst har patent på. det kan ju låta samfunds-patriotiskt sånt här, men utan att jämföra eller hävda ensamrätt finns saker man särskilt kan känna igen i ett visst sammanhang. Specifika karakteristika, ett visst "sound".

Vad gäller ritualerna håller jag definitivt med att pingst är ritualiserat. skillnaden mot de historiska kyrkorna är att i pingst ska en handling alltid spegla "hjärtats inställning", i de liturgiska traditionerna finns inte detta krav. Man handlar inte för att man känner, man agerar för att det ska göra något med en. Kopplingen känsla-handlingsmönster är ett problem i pingst.

2/6/06 21:12  
Blogger Magnolia said...

Hej Joel,

Intressant inlägg. Jag känner igen mycket i det du skriver i min egen kärlek till min lutherska tradition. Tänk om vi kunde se på varandra mer generöst, om vi alla skulle kunna se varandra som bröder och systrar i kristus.

Tyvärr råkade jag in i ett "fördomskrig" med en äldre man som var pingstvän för ett tag sedan. Det gör ont att möta människor som är så aggressiva mot oss svensk kyrkliga. Att vi inte är troende på riktigt, att allt vi gör är tomma ord och fasad. Visst jag bär givetvis också på fördomar, det gör vi alla. Kanske är det här det dags att vi alla på riktigt börjar träna oss i att se vår kärlek till samma frälsare. Vi tolkar ibland olika, vi uttrycker oss ofta olika, men vi är ändå samma träd.

Och ett stort grattis förresten joel, till ditt stiendium. Vilket rolig och spännande utmaning att få doktorera. Det tror jag passar dig utmärkt.

Allt gott

Liza

6/7/06 12:09  
Anonymous Anonym said...

Vart är bloggarna? Jag saknar era ord?
/Sven

8/9/06 20:08  
Blogger joelh said...

tack liza. har inte haft nån vettig uppkoppling under sommaren, så jag har inte haft koll på sidan. Ursäkta dröjsmålet. Och det förklarar också för sven vart bloggarna tagit vägen. Återkommer, inshallah!

11/9/06 14:18  
Anonymous Anonym said...

Längtar fortfarande!
/Sven

17/9/06 21:46  
Blogger Emanuel Karlsten said...

Wow! Jag har länge letat efter din blogg! Eller kanske snarare en blogg som din! Så tråkigt att du slutat blogga då... Hoppas du tar upp tråden! Du behövs i bloggosfären.

14/1/07 21:23  
Blogger Emanuel Karlsten said...

Tackar! Ja, lägger till rss:en (var inte säker på om det överhuvudtaget var aktuellt med blogg igen, så ville kolla det först) från den här bloggen och hoppas att du tar upp den igen!

18/1/07 13:50  
Anonymous Anonym said...

Tyckte väldigt mycket om detta inlägg – tills jag kom till sista stycket. Skäms! Med vilken rätt kommer du och påstår att t ex era upplyfta händer är "äkta" medan korstecken är ritualiserad "falsk" fromhet?

Naturligtvis anser även RKK att yttre uttryck skall motsvaras av en inre hållning. Vad RKK påpekar är däremot att våra känslor är instabila och om vi bygger vår tro på vad vi för tillfället råkar "känna för" så har vi snart inte mycket tro kvar.

Tänk dig att du, när du kommer hem från jobbet, har den goda vanan att kyssa din fru och krama om dina barn, fråga henne hur hon haft det på jobbet och dem hur de har haft det i skolan. Förr eller senare kommer det dagar då då du är trött, sjuk, stressad, uppretad eller något annat och ger fullkomligt tusan i hur familjen haft det. Du vill bara slänga dig på en säng eller gå på om dina egna bekymmer.

Du har då två val: du kan följa dina impulser, eller du kan säga till dig själv att du VILL vara en kärleksfull make och far oavsett vad du råkar känna just då.

Är det "falskt" eller "ritualiserat" att kyssa sin fru även när det inte springer ur en känsla av kärlek eller längtan? Visst, det kan det naturligtvis vara, om det verkligen inte betyder något alls, men inte om det springer ur en vilja att bygga sitt äktenskap på något djupare än känslosvall.

En djup vilja är precis lika "äkta" som en djup känsla. Dessutom bygger de på varandra. Den djupa viljan har antagligen byggts upp av mer tillfälliga djupa känslor som med tiden stabiliserats till att hålla även i "svackorna", och de djupa känslorna väcks och göds av de handlingar som görs av den djupa viljan. Även den kyss som börjar "pliktskyldigt" slutar ofta intensivt och även den hand som kanske lyfts till pannan instinktivt kan innan korstecknet är färdigt bli till en smekning och en kyss, en kärleksförklaring och en överlåtelse.

Dessutom handlar det naturligtvis om vad som är rätt och sant. Är det t ex rätt att visa vördnad för Kristus så är det givetvis rätt för alla alltid, inte bara för vissa just när de råkar känna för det. Det betyder inte att det inte är viktigt att hjärtat instämmer med kroppen – det är det, kropp och själ skall vara ett inte två – bara att känslor är något alldeles för fladdrigt att bygga sitt liv på.

15/4/07 17:41  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se