lördag, maj 24, 2008

Något om "frikyrklig identitet"

Det finns i dessa dagar en del oro kring var "frikyrkligheten är på väg". Liksom inte så lite okunnighet om vad det frikyrkliga arv som upplevs så hotat egentligen innebär. Jag har försökt att jobba rätt så seriöst med frikyrkans historia i flera år, och måste ärligt säga: Det är inte självklart att de som menar sig försvara "den klassiska frikyrkliga identiteten" är fäderna trognast. Det man appellerar till är snarast en 1960-tals version av den frikyrkliga identiteten. Men går man lite längre tillbaka i tiden hittar man väldigt mycket av dynamik, och en hel del oväntade teman.

De som provoceras av omnämndande av helgon kan till exempel fundera på betydelsen av dessa ord av A B Simpson, som var den kanske främste amerikanske förebilden i de radikala grenarna av den svenska frikyrkligheten i slutet av 1800-talet:

"Tänka dessa martyrer i himmlen på oss i dag? Förvisso göra de det och med oss längta de innerligt efter och förvänta oupphörligt den nuvarande tidsålderns härliga slut och den välsignade Herrens och mästarens ankomst."

I Simpsons uttalande ligger tanken om att de som gått före finns i himlen (dvs. de vilar inte i mullen i väntan på uppståndelsen), att de där lever medvetet och att de "tänker på" oss som är kvar på jorden. Det Simpson beskriver är alltså en gemenskap i tanke och längtan mellan oss som lever på jorden och dem som gått före in i evigheten. Det låter ganska katolskt i mina öron...

2 Comments:

Blogger Teija said...

Det låter katolskt i mina öron också.... Jag tror att en av de största skillnaderna mellan katolskt och frikyrkligt tänkande är tidsperspektivet. Katoliker har ett tidsperspektiv på 2000 år, och därför 2000 år av mänsklig erfarenhet att ösa ur. Man behöver,så att säga, inte uppfinna hjulet på nytt, för vi har tillgång till helgonens erfarenheter. När det gäller oron för kyrkans framtid vet man, när man har ett långt tidsperspektiv, att det stormar ibland men kyrkan står kvar, för den är byggd på klippan och inte på lös sand.

17/11/08 06:29  
Blogger adamD said...

Under min uppväxt (ca 20 år sen) så lärde jag mig att min döde farfar satt i himlen och såg mig. Åtminstone i Missionskyrkan (som var en av tre kyrkor jag växte upp i, de andra EFS och SvK), så tyckte jag att flera hade den synen att de döda finns uppe i himlen och kan blicka ned över jorden. Inte människor som varit bättre kristna och mer rättfärdiga och förtjänta av nåd (som i RKK) utan alla heliga som dött. På många håll i "frikyrkan" så finns detta synsätt fortfarande tycker jag mig se. Det finns väldigt olika åsikter dock; de döda är i himlen och blickar ner över jorden, de döda vilar i paradiset, de döda sover och väntar på att uppväckas av Guds basun och ärkeängelns röst, finns säkert flera andra. Det verkar variera från församling till församling och person till person hur man tänker i frågan.


Teija: Är Gud verkligen så låst vid organisationer att han anser att romerska katoliker är de enda troende med en 2000-årig historia?

7/5/10 09:05  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se