måndag, maj 01, 2006

dessa mina minsta

Jag hamnade i samspråk med en av pingströrelsens ciceroner. En äldre herre som gjort mycket för rörelsen, och som dessutom är väldigt skärpt. Vi pratade om dopet, och om hur man skulle göra med de Guds barn som är gravt förståndshandikappade. En ”undantagsfallsfråga” tyckte någon som hörde vår diskussion, men det är ofta genom den typen av frågor som grundläggande värderingar blir tydliga.

Min samtalspartner såg frågan i ljuset av den om barndopet. Logiken blev således: om man döper någon som inte själv har förmågan ta beslutet och meddela sin omgivning om sitt beslut, så öppnar man upp för barndop.

Själv ser jag inte barndopet som förkastligt, möjligen onödigt. Barndopet bygger på uppfattningen att människan från början och av naturen är ond och gudsfrånvänd. Denna inre skada är det som botas genom dopets sakrament. Jag vill snarare betona att människan är skapad till Guds avbild, och således redan av naturen hör Gud till. Frälsningen är inbäddad i själva skapelsen genom avbilden. Detta är skapelseteologi! Att döpa ett spädbarn blir därför överflödigt; man kan gott vänta tills hon är stor nog att själv välja – det brådskar inte.

Men när det gäller människor med ett gravt förståndshandikapp, eller döende spädbarn för den delen, så kommer andra aspekter in. Här kan man inte se fram emot en dag då denne kommer att själv kunna fatta ett beslut om att ta emot den nåd som förmedlas i dopet. Då blir den avgörande frågan: vad är mest naturligt för människan? Om vi har köpt den moderna myten om att de sekulära är det objektiva och neutrala, och att religion och Gudstro är något icke-objektivt, då blir svaret att det mest naturliga är att inte döpa den som inte kan välja. Men om man hävdar att ”drömmen om neutraliteten” är just en dröm – att den aldrig har eller kommer att förverkligas – då blir ett ”Nej” till dopet lika mycket ett val som ett ”Ja”. Vad är mest naturligt för människan: att tillhöra eller inte tillhöra Gud? Tillhörighet! Därför är det riktigt att döpa såväl den gravt förståndshandikappade, som det döende spädbarnet.

Nu invänder någon: Men de tillhör väl Gud ändå, utan dopet? Sant! För alla riter och sakrament gäller att de finns till för vår skull. Gud väljer att verka genom dem men är inte beroende av dem. Men låt mig då stryka under tre saker. För det första: Återigen: om tillhörigheten till Gud är det mest naturliga för en människa, vad finns det för skäl att inte döpa? För det andra: Om vi tror att Gud innesluter dessa sina minsta i sin famn, vad hindrar då att de också döps? För det tredje: Vad händer med oss som församling om vi väljer att inte innesluta de svagaste i vår gemenskap. Nattvarden är förbunden med dopet, och vägrar vi den gravt handikappade dopet kan han heller inte motta nattvarden tillsammans med oss.

4 Comments:

Blogger Olov said...

Hur är nattvarden kopplad till dopet, exakt? Jag vet inte om Bibeln säger något om att lärjungarna var döpta, t ex (man får väl anta att de som varit lärjungar till Johannes var det åtm)? Däremot är jag ganska säker på att de firade nattvard..

Det är mer en fråga, men sen måste jag kanske återkomma om de andra två argumenten på slutet.. De ger mig flashbacks av såväl gammalt trött statskyrkotänk som, i förlängningen, det religiösa förtryck som jag levde i som tonårigt missionärsbarn i ett muslimskt land. Orkar inte nu bara.

3/5/06 10:46  
Blogger joelh said...

jag håller med: man får anta att de var döpta av Johannes. De döpte ju också själva, och deras Mästare var döpt. Sen var Johannesdopet inget "kristet dop", men som allt före fullbordandet innehöll det det fullkomliga genom att förebådade det.

Jag är glad att du gör kopplingen till religionen-i-samhället-frågan. Typ kristna friskolor och sånt. Pastorn jag talade med ("ciceronen") är en varm förespråkare av sådant, men kopplade inte samma vår diskussion med friskolorna. Kristna friskolor är inte okomplicerat, bl.a. pga. segregationen och att religion ibland blir osunt och förtryckande - som du tycks ha upplevt.

MEN jag vänder mig mot det argument mot friskolor som lyder: "barnen ska få välja själva, därför ska deras uppfostran och skolgång vara 'neutral.'" Sekularism och ateism är inte neutralitet. De kan också vara - och är kanske?: sexism, kvinnosyn, individualism - förtryckande och destuktiva. Sann kristendom är dock inte förtryckande. Den leder till självförverligande, kärlek och tolerans. Kristen tro är något naturligt - och detta är viktigt! Detta har fanatikerna och fundamentalisterna inte insett. Deras aggressivitet är en reflexion av deras osäkerhet.

3/5/06 13:40  
Anonymous Anonym said...

En fråga när det gäller dopet är ju att vi som kristna tror att vi är en männsika från födseln. Kan man då döpa foster? Jag menar när är det nytta att döpa?

Jag tror att man inte föds med sydn likt Augustinus. Jag tror synd är nått vi gör dels individuellt men också kollektivt. Frälsningen är inte individuell i den bemärkelsen att Jesus dog för mina synder. Han dog för hela världens synder. Dopet är en symbol för att jag lämnar ett kollektiv och gå in i ett annat. Jag tror att det ska man göra när man tror. Likt den förlorade sonen kunde han inte bli motagen förän han lämnat. Då kommer ju till frågan om dom som inte kan utrycka tro. Jag tror ju självklart at dom kan vara kristen ändå och att man kan döpa dom. Nu är ju inte det en stor del av alla kristna så jag tycker att det är ett konstigt argument att stödja barndop med det.

Sen handlar inte troende dopet om ett val man gör. Alltså dopetskraft ligger inte i mitt val utan i att gud har valt mig. Det enda jag kan göra är att acceptera att jag inte klara ig själv svälja min stolthet och dyka ner i graven. För en gravt förståndhandikappad är sällan frestelsen att tro att dom klarar sig själv. Dom är i direkt beroende av andra på samma sätt vill Gud att vi ska var beroende av han. Vilket dopet är en symbol för.

nej nu måste jag tillbaka till fakulteten och diskutera skapelsen...

3/5/06 14:41  
Blogger Jonatan said...

Bra post. Jag blev inspirerad av den - skrev en liten kommentar på min egen blog.

http://faderjonatan.blogspot.com/2006/05/barndop.html

3/5/06 18:20  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se